Naše mise je nahradit 10 kusů oblečení 1 kvalitním, takovým, na které bylo spotřebováno co nejméně surovin, které je šetrné k životnímu prostředí i lidem a které i po ukončení své životnosti nezanechá delší stopu než je nezbytně nutné.
Naše vize je stát se módní značkou, která je uhlíkově neutrální a podstatně snížila uhlíkovou stopu textilního průmyslu a vrátila etiku do výroby, která se zasloužila o to, aby se vyrábělo, spotřebovávalo i vyhazovalo méně. Ale stále značkou plnou života.
Přirozená zaměstnanost. Zahraniční firmy vyrábějící v rozvojových zemích mohou vyrábět levněji jen díky extrémně nízkým mzdovým nákladům či nedodržováním ekologických standardů. Tomu bohužel konkurovat nemůžeme.
Získali bychom dlouhotrvající produkty o zcela jiné kvalitě.
Snížili bychom odpady z textilního průmyslu. Lidé by díky vyšším cenám kupovali méně a více si rozmýšleli jak se zbožím naloží. A tím pádem i výrobci vyráběli méně.
Efektivita firem pro inovace. Firmy by mohly mít mnohem více prostředků na lepší aktivity, než tlačení nákladů na minimum.
Snížení objemu produkce při stejném finančním obratu (méně surovin, stejně peněz).
Extrémní snížení uhlíkové stopy.
Využíváme primárně materiály jako je bavlna, len nebo micromodal (příprava přechodu na tencel-lycoell). Snažíme se vždy vybírat jen ty s certifikáty, které mají nejmenší uhlíkovou stopu.
Stejně tak všechny doplňky používáme z přírodních barviv (potisky), bavlny (cedulky) nebo corroza (přírodní materiál z lisovaných semen - knoflíky). Některé doplňky se nám nedaří dělat ekologičtěji (zkracovače na podprsenkách) a aktuálně na tomto také pracujeme.
Co dalšího byste mohli okem posoudit? Je důležité podívat se na produkt a zvážit, jestli není vyroben ze spousty různých materiálů - šnůrky, druky, gumy, umělé cedulky, odznáčky, nebo i z různých materiálů (například: bavlna, elastan, nylon). Takové produkty jsou pak prakticky nerecyklovatelné.
Pěstování bavlny (například v Bangladéši)
7 500 km
doprava např. do Rumunska ke zpracování na hotovou látku
1 600 km
doprava např. do Itálie pro finální úpravu látky a přípravu k prodeji
2 700 km
2 700 km
doprava např. do Turecka na šití
2 400 km
doprava hotového výrobku do České republiky
7 000 km
doprava obalů např. z Číny do ČR
to je vzdálenost, kterou běžně překonává jeden
textilní produkt.
Pěstování bavlny (například v Bangladéši)
7 500 km
doprava do ČR ke zpracování na hotovou látku
0 km
v ČR finální úprava látky a příprava k prodeji
200 km
200 km
doprava na šití v ČR
200 km
doprava hotového výrobku po ČR
100 km
doprava obalů z ČR
To je vzdálenost, kterou běžně překonává jeden náš produkt, kdy se kromě pěstování primární suroviny (což u nás není možné), provádí celý výrobní řetězec s českými dodavateli na českém území. Pokud navíc vezmeme v potaz, že někteří naši dodavatelé pěstují bavlnu v Portugalsku, Španělsku nebo Turecku, pak se výrobní rádius může snížit až na cca 3 000 km.
Každý výrobek se skládá z několika částí, a i když nemáme na naše výrobky vždy jednotné certifikáty, transparentně uvádíme jaká část produktu má jaký certifikát.
Vyrábíme basic kousky pro vaše každodenní potřeby – tak, aby vydržely a vy nemuseli tolik nakupovat. Používáme ty nejkvalitnější materiály a procesy, které zajistí několikaletou výdrž našich produktů. Zaměřujeme se na to, aby vám naše výrobky skvěle padly, zvykli jste si na ně a mohli je nakupovat pravidelně. Tím snižujeme riziko špatných nákupů – ty vedou k plýtvání nejen materiálnímu, ale také k plýtvání energie vynaložené na neustále hledání a zkoušení nového zboží.
Některé produkty vyrábíme v OPRAVDU chráněných dílnách a k našim dodavatelům i odběratelům se snažíme chovat maximálně férově. Píšeme blog o udržitelnosti, snažíme se čtenáře edukovat a být tak součástí ekosystému pro podporu udržitelnosti, který v posledních letech nabírá na síle.
Využíváme jen 100% papír, s přírodní lepenkou s lepidly na bázi přírodního kaučuku. Žádná laminace, žádné skryté fólie, které sice zabraňují lehčímu protržení našich krabiček, ale také zabraňují recyklaci a tak obal není recyklovatelný jen na oko.
V roce 2021 jsme představili koncept Your Moments. Nejen, že odhaluje skutečné zákulisí našich reálných zákazníků v jejich autentickém prostředí, ale také má za cíl snižovat naše marketingové výdaje a tím vytvářet větší prostor pro investice do zlepšování všech procesů. Rádi bychom přešli na celou tvorbu našeho audiovizuálního obsahu právě touto formou.
Ano, k šíření mikroplastů přispíváme například častým praním produktů, které obsahují plastové příměsi nebo produkty s plastovými doplňky.
Časté praní způsobuje další efekt - spotřebu vody a vypouštění dalších chemikálií do oběhu.
My se snažíme přispět všemu tím, že naše produkty neobsahují žádné syntetické doplňky. Všechny naše potisky, cedulky nebo doplňky jsou z přírodních barev, bavlny nebo například corozza, které microplasty neuvolňují. Vy můžete přispět tím, že budete prát méně - až tehdy, je li oblečení špinavé. Někdy jej totiž stačí jen vyvětrat.
Seznamte se s výrazy jako GOTS/BCorp/Oekotex/PETA.
Více o certifikátech se dozvíte v našem článku zde, nicméně zde je nutné říci, že se zaměřujeme na výběr dodavatelů, výrobců a produktů, které tyto certifikáty splňují a dbají na ně. A to bychom měli dělat všichni. Hledejte tato loga na obalech produktů nebo prodejních místech.
Už nepotřebujete náš produkt? Zvažte to prosím a pokud jste si 100% jisti, vložte jej do nádob na recyklovatelný textil od firem jako je Potex či dalších, které máte ve svém okolí.
A co se ze zbytky děláme my? Snažíme se je vytěžit. Proto hledáme výrobky, které můžeme dělat ze zbytků látek. Takto již můžete nakupovat naše spací masky a vonné sáčky, které vznikají díky zbytkům ze spodního prádla nebo povlečení.
Zbytky látek, které už nespotřebujeme, věnujeme firmám pro další využití - např. pro zpracování na výplně v automobilovém průmyslu.
Ohromná spotřeba vody (na pěstování, přeměnu na finální látku)
Spotřeba dalších surovin (ať už primárních jako je bavlna, tak sekundárních jako je ropa na dopravu celého řetězce)
Tvorba velkého množství odpadu (chemikálie spojené s úpravou látek)
Emise vynaložené na všudypřítomnou dopravu
Vysoké náklady na prostory, strojní vybavení a lidský faktor
Náklady spojené se snižováním emisí celého procesu
Náklady na recyklaci, skládkování a s tím spojený dopad na ekologii
Poďjte s námi snížit negativní dopady módního průmyslu.
My se snažíme na všech frontách a vy můžete přispět tím, že budete inspirovat ostatní.
„KOLIK DO KOŘENŮ, TOLIK DO KORUNY“ - FORBES
Více o nás a udržitelnosti
elkalounge.cz/udrzitelnost
Více o našich materiálech
elkalounge.cz/materialy
Více o hlubších tématech
elkalounge.cz/blog